Ανακύκλωση που να ωφελεί τους Δημότες του Ζωγράφου & το Περιβάλλον – Όχι τα επιχειρηματικά συμφέροντα!

Κριτική στο τοπικό σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων της Δημοτικής Αρχής Ζωγράφου

anakyklosi aeΤο κείμενο που ακολουθεί είναι η τοποθέτηση της Ειρήνης Πλουμπίδη (της δημοτικής συμβούλου που εκπροσωπεί το «Ξεκίνημα» Ζωγράφου)* στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου στις 10 Μαρτίου 2016, όπου και συζητήθηκε το τοπικό σχέδιο διαχείρισης των απορριμμάτων του Δήμου Ζωγράφου. 

Το τοπικό σχέδιο απορριμμάτων του Δήμου ΤΣΔ-Δ.ΖΩΓΡΑΦΟΥ (μελέτη 200 σελίδων) υπερψηφίστηκε απ’ όλους τους δημοτικούς συμβούλους εκτός από την Ειρήνη Πλουμπίδη και τους 2 δημοτικούς συμβούλους της Λαϊκής Συσπείρωσης. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι ο αντιδήμαρχος καθαριότητας δεν απάντησε στην κριτική ούτε έκανε οποιοδήποτε «κλείσιμο» μετά τις τοποθετήσεις των δημοτικών συμβούλων, αλλά ζήτησε να προχωρήσει το Δημοτικό Συμβούλιο κατευθείαν στην ψηφοφορία.

***

Το τοπικό σχέδιο διαχείρισης των απορριμμάτων που φέρνει σήμερα η Διοίκηση για έγκριση στο Δημοτικό Συμβούλιο, δεν είναι ούτε εναλλακτικό, ούτε αποκεντρωμένο σχέδιο διαχείρισης των απορριμμάτων του Δήμου.

Θα τοποθετηθούμε συγκεκριμένα για το «σενάριο 2» του σχεδίου. Το «σενάριο» δηλαδή το οποίο η Δημοτική Αρχή προτείνει να υλοποιηθεί στο Δήμο Ζωγράφου και το οποίο θα κοστίσει 1,5 εκατ. ευρώ – η χρηματοδότηση θα προέλθει από πόρους του Δήμου. [1]

Τι προτείνει το σχέδιο (σενάριο 2) που φέρνει η Διοίκηση του Δήμου;

Α.      Ξηρά ανακυκλώσιμα (πλαστικό, μέταλλο, γυαλί, αλουμίνιο κ.α.) 

Για τα ξηρά ανακυκλώσιμα προτείνει 4 πράγματα:

mple kadoiΤο 1ο που προτείνει είναι να αυξηθούν οι μπλε κάδοι. Δηλαδή όλα τα ανακυκλώσιμα υλικά των συσκευασιών να πηγαίνουν όπως και σήμερα, με έξοδα του Δήμου, σε κάποιο από τα ιδιωτικά ΚΔΑΥ (Κέντρα Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών) [2] με τα οποία είναι συμβεβλημένη η ΕΕΑΑ (Ελληνική Εταιρία Αξιοποίησης της Ανακύκλωσης), η εταιρία δηλαδή που διαχειρίζεται τους μπλε κάδους.

Το 2ο που προτείνει είναι να τοποθετηθούν «κώδωνες» για τη χωριστή συλλογή γυαλιού κοντά σε εστιατόρια, μπαρ κλπ. Απ’ ότι φαίνεται οι «κώδωνες» αυτοί, θα προέρχονται επίσης από την ΕΕΑΑ (την εταιρία των μπλε κάδων).kodonas gialiou

Το 3ο που προτείνει είναι να τοποθετηθούν κάδοι ή κοντέϊνερ για χωριστή συλλογή του έντυπου χαρτιού στα σχολεία και στο δημαρχείο.

και το 4ο που προτείνει είναι να τοποθετηθούν στο Δήμο μας 12 μπλοκ υπόγειων κάδων (χωριστής συλλογής ανακυκλώσιμων υλικών), δηλαδή 1 μπλοκ κάδων ανά 6.000 κατοίκους. Το περιεχόμενο των κάδων θα πηγαίνει και αυτό στα ΚΔΑΥ της ΕΕΑΑ ή σε ΚΔΑΥ με το οποία συνεργάζεται αντίστοιχης της ΕΕΑΑ εταιρία.

*

kadoi-ypogeioiΌσον αφορά στους 12 υπόγειους κάδους, να πούμε κατ’ αρχήν ότι είναι σταγόνα στον ωκεανό. Όσα φυλλάδια και να μοιραστούν για την ανακύκλωση 1 μπλοκ κάδων ανά 6.000 κατοίκους δεν στέλνει το μήνυμα στους δημότες ότι η Δημοτική Αρχή κάνει κάτι σοβαρό για την ανακύκλωση. 

Να πούμε επίσης ότι ο Δήμος Ζωγράφου θα πληρώσει το κόστος αγοράς και τοποθέτησης αυτών των κάδων, θα αδειάζει τους κάδους με δικά του έξοδα, θα μεταφέρει τα ανακυκλώσιμα υλικά πάλι με δικά του έξοδα σε κάποιο ΚΔΑΥ …για να τα χαρίσει στο τέλος (χωρίς οποιοδήποτε αντάλλαγμα) στην εταιρία των μπλε κάδων (ΕΕΑΑ) ή σε άλλη αντίστοιχη εταιρία. Ο Δήμος δηλαδή κάνει την επένδυση, την αποκομιδή και τη μεταφορά και στη συνέχεια χαρίζει το ανακυκλώσιμο προϊόν, αυτό δηλαδή που έχει εμπορική αξία σε μια ιδιωτική εταιρία

Όσον αφορά στους μπλε κάδους είναι ένα σύστημα που έχει αποτύχει παταγωδώς. 

Η ΕΕΑΑ που διαχειρίζεται τους μπλε κάδους και κυριαρχεί στην υποτιθέμενη «ανακύκλωση» αποβλήτων συσκευασίας είναι μια εταιρία η οποία έχει μετόχους τις ίδιες εταιρίες που παράγουν τα απόβλητα συσκευασιών. Με δυο λόγια, οι μεγάλες εταιρίες που παράγουν ή εμπορεύονται υλικά συσκευασιών έφτιαξαν μια εταιρία για την ανακύκλωση αυτών των συσκευασιών. 

Ανακυκλώνουν όμως όντως τα υλικά των συσκευασιών και αν ναι σε τι ποσοστό; Η εταιρία των μπλε κάδων (ΕΕΑΑ) μέχρι σήμερα δεν έχει δώσει ποτέ αξιόπιστα στοιχεία. Αυτό το ομολογεί και ο ΕΟΑΝ (Ελληνικός Οργανισμός Ανακύκλωσης), ο οργανισμός που  υποτίθεται ότι επιβλέπει την εταιρία των μπλε κάδων (ΕΕΑΑ) και όλα τα λεγόμενα «συστήματα εναλλακτικής διαχείρισης» των απορριμμάτων. 

logo_elΟ ΕΟΑΝ (Ελληνικός Οργανισμός Ανακύλωσης) στον οποίο συμμετέχουν εκπρόσωποι του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, παραδέχτηκε επίσης τον περασμένο Απρίλη
⇒ ότι οι στόχοι ανακύκλωσης της εταιρίας των μπλε κάδων, αλλά και άλλων ιδιωτών (για τους οποίους θα μιλήσουμε στη συνέχεια) δεν επιτυγχάνονται,
⇒ ότι αδυνατεί να ελέγξει αποτελεσματικά την εταιρία των μπλε κάδων (ΕΕΑΑ) όπως και τα άλλα ιδιωτικά συστήματα ανακύκλωσης, καθώς όλα λειτουργούν σε καθεστώς αδιαφάνειας και ασυδοσίας,
⇒ ότι αδυνατεί να επιβάλλει ουσιαστικές κυρώσεις σε αυτές τις εταιρίες,
⇒ ότι στην εταιρία των μπλε κάδων (όπως και σε άλλες) καταγράφονται παραβατικές συμπεριφορές, όπως εισφοροδιαφυγή κ.α. (π.χ. στην έκθεση του για το 2014 ο ΕΟΑΝ εκτιμούσε ότι το  40% των παραγωγών συσκευασιών που είναι μέτοχοι στην εταιρία των μπλε κάδων (ΕΕΑΑ) εισφοροδιαφεύγουν).

Επίσης το γεγονός ότι το ποσοστό ανακύκλωσης των ξηρών ανακυκλώσιμων στην Ελλάδα ανέρχεται στην καλύτερη περίπτωση στο 15% δείχνει πόσο επιτυχημένη είναι η ανακύκλωση μέσω των μπλε κάδων (της ΕΕΑΑ) και των άλλων ιδιωτικών συστημάτων ανακύκλωσης. 

Κλείνοντας το θέμα της εταιρίας των μπλε κάδων (ΕΕΑΑ) να πούμε ακόμα ότι:

Η ΕΕΑΑ δεν πληρώνει το κόστος της ανακύκλωσης από δικούς της πόρους. Την αποκομιδή και την μεταφορά των απορριμμάτων την κάνουν οι Δήμοι όπως αναφέραμε και πιο πάνω, ενώ τα υπόλοιπα έξοδα τα πληρώνουν οι καταναλωτές, αφού στην τιμή κάθε προϊόντος που έχει ανακυκλώσιμη συσκευασία έχει ενσωματωθεί ένα «τέλος» ανακύκλωσης. Αυτό το τέλος ανακύκλωσης αποδίδεται στο κράτος και το κράτος το αποδίδει στην ΕΕΑΑ με τη μορφή επιδότησης κ.α. Επίσης, η εταιρία των μπλε κάδων (και κάθε παρόμοια εταιρία) βγάζει κέρδη από τα ανακυκλώσιμα υλικά που πουλάει (στις βιομηχανίες και αλλού).

Όσον αφορά στους κώδωνες για χωριστή συλλογή γυαλιού, και σε αυτή την περίπτωση έχουμε ένα ανακυκλώσιμο υλικό με εμπορική αξία το οποίο η Διοίκηση επιλέγει να χαρίσει στην εταιρία των μπλε κάδων (ή σε αντίστοιχη εταιρία). 

Τέλος, όσον αφορά στη χωριστή συλλογή του έντυπου χαρτιού στα σχολεία και στο δημαρχείο, μπορεί να είναι ελλιπής, αλλά είναι μια κίνηση προς τη σωστή κατεύθυνση αφού ο Δήμος πουλώντας ο ίδιος ο χαρτί σε ανακυκλωτές θα αποκομίζει όφελος – μένει βέβαια να δούμε και πώς η Δημοτική Αρχή θα το κάνει πράξη. 

*

 Η πρόταση της Δημοτικής Αρχής για τα ξηρά ανακυκλώσιμα είναι λοιπόν: 

Ο Δήμος Ζωγράφου να συνεχίσει στη λογική της κεντρικής διαχείρισης των απορριμμάτων, στέλνοντας όλα τα ανακυλώσιμα υλικά στην ΕΕΑΑ – εκτός από ένα τμήμα του έντυπου χαρτιού.

 Επίσης, ο Δήμος Ζωγράφου θα συνεχίσει τη συνεργασία με

– ένα σύστημα που δεν επιτυγχάνει τους στόχους της ανακύκλωσης (και φυσικά δεν οδηγεί σε αύξηση της ανακύκλωσης και σε μείωση των σύμμεικτων απορριμμάτων που καταλήγουν στους ΧΥΤΑ όλης της χώρας)
– ένα σύστημα ιδιωτικό, ληστρικό προς τους πολίτες
– ένα σύστημα το οποίο χρησιμοποιείται για να καλύψει ακόμα και λαθρεμπόριο βιομηχανικών και τοξικών αποβλήτων [3].

Η πρόταση μας για τα ξηρά ανακυκλώσιμα (συντομευμένη):

20160130_195720

Χωριστή Συλλογή ξηρών ανακυκλώσιμων στον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό των Βρυξελλών.

Κατά τη γνώμη μας η Δημοτική Αρχή όσον αφορά στα ξηρά ανακυκλώσιμα θα έπρεπε να εισάγει άμεσα τη χωριστή συλλογή των διαφορετικών ρευμάτων (δηλαδή χωριστή συλλογή πλαστικού, γυαλιού, μετάλλων, χαρτονιών) είτε δίνοντας χωριστή σακούλα για κάθε «ρεύμα» ανακυκλώσιμων σε κάθε νοικοκυριό, είτε βάζοντας χωριστούς κάδους για κάθε «ρεύμα» σε κάθε γειτονιά – δίπλα στους πράσινους κάδους. Αυτό θα μπορούσε να γίνει σταδιακά. Να εισαχθεί δηλαδή π.χ. πρώτα χωριστή συλλογή πλαστικού, στη συνέχεια η χωριστή συλλογή γυαλιού κλπ. Τα ανακυκλώσιμα υλικά μπορούν στη συνέχεια να δεματοποιούνται σ’ ένα υπόστεγο και να πωλούνται (ή να δημοπρατούνται). Από την πώληση των ανακυκλώσιμων υλικών ο Δήμος θα είχε σημαντικά οφέλη (Π.χ. 1 τόνος pet – το πλαστικό από το οποίο είναι κατασκευασμένο τα πλαστικά μπουκάλια νερού κ.α. – αποφέρει σήμερα 400 ευρώ) και δεν θα χρειαζόταν και καμία από τις χρηματοδοτήσεις που αναφέρονται στη μελέτη (στο σενάριο 1) από προγράμματα ΕΣΠΑ κλπ.     

anakiklosh-kadoiΌσον αφορά στο θέμα της έλλειψης χώρου για συγκέντρωση και δεματοποίηση των ξηρών ανακυκλώσιμων, που επικαλείται η Δημοτική Αρχή, κατ’ αρχήν είμαστε πολύ επιφυλακτικοί στο κατά πόσο κάτι τέτοιο ισχύει πραγματικά. Αλλά ακόμα κι’ αν ισχύει πιστεύουμε ότι θα μπορούσε να εκπονηθεί από την αρχή ένα κοινό σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων με γειτονικούς Δήμους που διαθέτουν χώρους – αντί να κάνει ο κάθε Δήμος σχέδιο αποκλειστικά για τη δική του περιοχή και με τους αντικειμενικούς περιορισμούς που μπορεί να υπάρχουν σε κάθε περιοχή. Τα διαδημοτικά σχέδια διαχείρισης απορριμμάτων προβλέπονται άλλωστε και στον εθνικό σχεδιασμό. 

Ένα διαδημοτικό σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων θα μπορούσε να χωροθετήσει ένα σημείο συγκέντρωσης προδιαλεγμένων ξηρών ανακυκλώσιμων υλικών, δεματοποίησης τους και πώλησης τους στο παλιό εργοτάξιο της Αττικής Οδού στην Κατεχάκη. Αυτό όμως προϋποθέτει και την πολιτική βούληση για «απεξάρτηση» από τα ιδιωτικά συστήματα «ανακύκλωσης» τύπου ΕΕΑΑ η οποία δεν υπάρχει. Γι’ αυτό το λόγο οι Δήμοι Ζωγράφου, Παπάγου-Χολαργού και Αγ. Παρασκευής έχουν άλλα σχέδια γι’ αυτό το χώρο.

 

Β.      Βιοαπόβλητα (κλαδέματα, απόβλητα κουζίνας, πράσινα απόβλητα λαϊκών αγορών κλπ) 

Για τα βιοαπόβλητα  η Διοίκηση του Δήμου προτείνει τα εξής: 

kobostopiitis1ον Να μοιράζονται για τα επόμενα 4-5 χρόνια κάθε χρόνο 200-250 κάδοι οικιακής κομποστοποίησης στους δημότες. 

2ον Να γίνεται χωριστή συλλογή των πράσινων αποβλήτων και αν κάποιος άλλος Δήμος (βασικά ο Δήμος Παπάγου-Χολαργού με τον οποίο συνομιλεί ο Δήμος Ζωγράφου) φτιάξει εγκατάσταση για να κάνει τα κλαδέματα κομπόστ, ο Δήμος Ζωγράφου θα συνεργαστεί και θα πηγαίνει τα κλαδέματα του Δήμου εκεί. Διαφορετικά ο Δήμος Ζωγράφου θα συνεχίσει να στέλνει τα κλαδέματα εκεί που τα έστελνε και πριν, δηλαδή στο ΧΥΤΑ Φυλής. 

seiradia

κομποστοποίηση σε σειράδια

3ον Ο Δήμος θα αγοράσει 3 μηχανικούς κομποστοποιητές για να κομποστοποιούνται τα απόβλητα κουζίνας των πανεπιστημίων. Το κόστος των κομποστοποιητών αυτών είναι αρκετά ψηλό και την ίδια στιγμή η μελέτη της Δημοτικής Αρχής δεν γράφει που θα ωριμάζει αυτό το κομπόστ και τι θα γίνεται τελικά με αυτό το κομπόστ – πού θα χρησιμοποιείται. 

4ον  Ο Δήμος θα δίνει μέχρι το 2020 σταδιακά σε 1000 νοικοκυριά, 3 σακούλες την εβδομάδα για να βάζουν τα απόβλητα κουζίνας. Στη συνέχεια όμως αυτές οι σακούλες θα πηγαίνουν στη Φυλή ή στην καλύτερη περίπτωση στο ΕΜΑΚ (Εργοστάσιο Μηχανικής Ανακύκλωσης) Φυλής. 

emak fili

Χωριστή Συλλογή ξηρών ανακυκλώσιμων στον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό των Βρυξελλών.

5ον  Ο Δήμος θα συλλέγει χωριστά τα οργανικά/ζυμώσιμα απόβλητα των λαϊκών αγορών και θα τα πηγαίνει επίσης στη Φυλή ή στην καλύτερη περίπτωση στο ΕΜΑΚ (Εργοστάσιο Μηχανικής Ανακύκλωσης) Φυλής [4]. 

*

 Όσον αφορά στους οικιακούς κομποστοποιητές θεωρούμε ότι είναι μια σωστή ενέργεια, αλλά είναι τόσοι λίγοι κάδοι που θα δοθούν, που δεν πρόκειται να οδηγήσουν σε κανένα σοβαρό αποτέλεσμα – σε σοβαρή μείωση δηλαδή των βιοαποβλήτων που παράγονται στο Δήμο Ζωγράφου.

Όσον αφορά στα κλαδέματα (ή πράσινα απόβλητα) και τα απόβλητα κουζίνας (είτε αυτά είναι από τα νοικοκυριά του Δήμου, είτε από τις λαϊκές αγορές, είτε από τα πανεπιστήμια), αυτά μπορούν να κομποστοποιηθούν μαζί. Η Δημοτική Αρχή θα έπρεπε κατά τη γνώμη μας να προβλέψει είτε σε συνεργασία με τα πανεπιστήμια, είτε σε συνεργασία με γειτονικούς Δήμου, είτε με όλους αυτούς μαζί, κοινή εγκατάσταση κομποστοποίησης όπου να κατευθύνονται και να κομποστοποιούνται και τα πράσινα απόβλητα και τα απόβλητα κουζίνας.

xytaΑν δεν δημιουργηθεί δημοτική ή διαδημοτική μονάδα κομποστοποίησης πράσινων αποβήτων και αποβλήτων κουζίνας, όλα τα απόβλητα κουζίνας θα καταλήγουν στη Φυλή ή στο ΕΜΑΚ Φυλής όπως είπαμε και πριν (ή σε αντίστοιχη εγκατάσταση στη ΒΑ Αττικής).

Στο ΕΜΑΚ (Εργοστάσιο Μηχανικής Ανακύκλωσης) υποτίθεται ότι τα βιοαποβλητα κομποστοποιούνται. Όμως επειδή το κομπόστ αυτό προέρχεται από σύμμεικτα σκουπίδια (δηλαδή από σκουπίδια τα οποία δεν έχουν ξεχωριστεί σε επιμέρους «ρεύματα», αλλά πάνε στο ΕΜΑΚ όλα μαζί σε μια συμπιεσμένη μάζα) είναι τόσο χαμηλής ποιότητας που χρησιμοποιείται μόνο για «αποκατάσταση» της Φυλής. fyli2Δηλαδή για να σκεπάσει τα υπόλοιπα σκουπίδια στο ΧΥΤΑ της Φυλής. 

Το νέο ΠΕΣΔΑ (Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων) της Περιφέρειας Αττικής «σχεδιάζει» την τροποποίηση του ΕΜΑΚ Ι έτσι ώστε να δέχεται προδιαλεγμένα βιοαπόβλητα και να παράγεται έτσι καλής ποιότητας κομπόστ. Αντίστοιχες μονάδες για την κομποστοποίηση προδιαλεγμένων βιοαποβλήτων σχεδιάζονται επίσης για τα Μέγαρα και τη Β.Α. Αττική (υποθέτουμε δίπλα στο ΧΥΤΑ στο Γραμματικό που προεκλογικά η κ. Δούρου έλεγε ότι δεν αφήσει να γίνει). Μέχρι το 2020 υποτίθεται ότι αυτές οι νέες μονάδες που θα κομποστοποιούν προδιαλεγμένα οργανικά υλικά θα έχουν δυναμικότητα 130.000 τόνων το χρόνο. Στην Αττική όμως παράγονται 825.000 τόνοι βιοαποβλήτων κάθε χρόνο και μέχρι το 2020 ο στόχος που τίθεται είναι να προδιαλέγονται 330.000 τόνοι, δηλαδή 3 φόρες επάνω από τη δυναμικότητα των εγκαταστάσεων που σχεδιάζει η Περιφέρεια.

Με δυο λόγια: ποιος Δήμος θα «πρωτοπρολάβει» να πάει τα βιοαποβλητά του στις κεντρικές εγκαταστάσεις που σχεδιάζει η Περιφέρεια για να την κομποστοποίηση των προδιαλεγμένων βιοαποβλήτων;

Αν η Δημοτική Αρχή δεν προχωρήσει σε διαχείριση των βιοαποβλήτων σε επίπεδο Δήμου ή σε διαδημοτικό επίπεδο τα βιοαπόβλητα του Δήμου Ζωγράφου θα συνεχίσουν είτε γίνεται προδιαλογή, είτε δεν γίνεται, να καταλήγουν στον ΧΥΤΑ.

 

Γ.       Ογκώδη απόβλητα, ηλεκτρικά απόβλητα, ελαστικά κ.α.

Δεν θα αναφερθούμε σε αυτά εκτενώς. Αποτελούν μικρό ποσοστό των απορριμμάτων. Να σημειώσουμε όμως ότι και σε αυτές τις περιπτώσεις η Διοίκηση προτείνει συνεργασία με ιδιωτικά συστήματα στα οποία ο Δήμος προσφέρει ανακυκλώσιμα υλικά με αξία χωρίς να έχει εισπράττει οποιοδήποτε αντίτιμο.

Γενικά το μόνο κέρδος – αν μπορεί κανείς να το πει έτσι – που προσδοκά η Διοίκηση του Δήμου από τις προτάσεις που κάνει για τη διαχείριση των απορριμμάτων είναι: να πάρει κανένα δωρεάν κάδο (από την ΕΕΑΑ και τις άλλες εταιρίες) και να μειωθεί λίγο ο όγκος των απορριμμάτων που οδηγείται στη Φυλή έτσι ώστε να εξοικονομηθούν έτσι κάποια από τα χρήματα που πληρώνει ο Δήμος ως τέλη ταφής (45 ευρώ/tn) [5].

 

Το Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης σε σχέση με το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης

Κλείνοντας θέλουμε να αναφερθούμε και στη σχέση του τοπικού σχεδίου διαχείρισης των απορριμμάτων με το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης. Το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων δίνει πολύ συγκεκριμένες κατευθύνσεις για την σύνταξη των τοπικών σχεδίών διαχείρισης των απορριμμάτων:

Τι λέει το εθνικό σχέδιο για τα ξηρά ανακυκλώσιμα;
Να δημιουργηθούν σε δημοτικό ή διαδημοτικό επίπεδο «χώροι υποδοχής και διαλογής των κάδων ανακυκλώσιμων».
Τι κάνει το σχέδιο του Δήμου Ζωγράφου;
Τα στέλνει δίνει στην ΕΕΑΑ (την εταιρία των μπλε κάδων)

Τι λέει το εθνικό σχέδιο για τα βιοαπόβλητα;
«Δημοτικές ή διαδημοτικές μονάδες διαχείρισης για την κομποστοποίηση των προδιαλεγμένων οργανικών, τη συσκευασία και τη διάθεση του παραγόμενου κομπόστ».
Τι κάνει το σχέδιο της Διοίκησης του Δήμου Ζωγράφου;
Τα στέλνει στη Φυλή (ή ίσως στη ΒΑ Αττική αργότερα), με την εξαίρεση των κλαδεμάτων που μπορεί κάποια στιγμή να οδηγηθούν σε εγκατάσταση που θα φτιάξει γειτονικός Δήμος.

Τι λέει το εθνικό σχέδιο για τα υπόλοιπα σύμμεικτα;
Δημιουργία αποκεντρωμένων μονάδων μηχανικής διαλογής των σύμμεικτων.
Τι κάνει το σχέδιο της Διοίκησης του Δήμου Ζωγράφου;
Τα στέλνει και αυτά  στη Φυλή.

Με δυο λόγια το τοπικό σχέδιο διαχείρισης των απορριμμάτων είναι ασύμβατο με τον εθνικό σχεδιασμό.

Ο εθνικός σχεδιασμός έδινε κατευθύνσεις για αποκεντρωμένη διαχείριση και ευνοούσε την ανάπτυξη δημοτικών συστημάτων διαλογής και διαχείρισης των ανακυκλώσιμων και οργανικών/ζυμώσιμων υλικών. Η κατεύθυνση του τοπικού σχεδίου (όπως και του περιφερειακού σχεδίου της Περιφέρειας Αττικής) είναι στην εντελώς αντίθετη κατεύθυνση.

***

Η συνέχιση της κεντρικής διαχείρισης των απορριμμάτων οδηγεί στην καύση των απορριμμάτων

Με το τοπικό σχέδιο διαχείρισης των απορριμμάτων που η Δημοτική Αρχή έφερε στο Δημοτικό Συμβούλιο η συντριπτική πλειοψηφία των απορριμμάτων θα συνεχίσει να οδηγείται στον ΧΥΤΑ Φυλής. Στην ίδια λογική βρίσκονται τα τοπικά σχέδια απορριμμάτων των περισσότερων Δήμων όπως βέβαια και το σχέδιο της Περιφέρειας Αττικής. Έτσι όταν το πρόβλημα γίνει εκρηχτικό – δεν αργεί πλέον η ώρα καθώς η τελευταία παράταση λειτουργίας του ΧΥΤΑ στη Φυλή είναι 5ετής – η Περιφέρεια και η Κυβέρνηση θα παρουσιάσουν την καύση των απορριμμάτων σαν σωτηρία. Άλλωστε ήδη ετοιμάζεται να δημιουργηθεί εργοστάσιο καύσης στη Φυλή [6]. Η καύση των απορριμμάτων (την οποία ο Μπόμπολας και άλλα επιχειρηματικά συμφέροντα προσπαθούν να επιβάλλουν εδώ και χρόνια – βλ. Κερατέα 2011) δεν αποτελεί μόνο την πιο ακριβή λύση διαχείρισης αλλά αποτελεί κυριολεκτικά έγκλημα για την υγεία των κατοίκων του λεκανοπεδίου και του περιβάλλοντος συνολικά. (Δείτε περισσότερα γιατί η καύση των απορριμμάτων είναι μια εγκληματική πρακτική εδώ)

*

Είναι αυτονόητο ότι εμείς καταψηφίζουμε αυτό το σχέδιο.

 

Υ.Γ. Το κερασάκι στη τούρτα αυτού του σχεδίου είναι το σύστημα τηλεματικής για τα οχήματα της υπηρεσίας καθαριότητας του Δήμου κόστους 276.750 ευρώ όπως και οι υπόγειοι κάδοι στους οποίους αναφερθήκαμε και παραπάνω, κόστους 384.000 ευρώ. Η διοίκηση δεν προτείνει τίποτα ουσιαστικό για την προώθηση της ανακύκλωσης και της κομποστοποίησης, συνεχίζει στην ίδια λογική της συγκεντρωτικής διαχείρισης των απορριμμάτων και της παράδοσης τους σε ιδιώτες. Θα «πουλήσει» όμως στους Δημότες σαν έργο το γεγονός ότι έκρυψε κάποια από τα σκουπίδια κάτω από το έδαφος – αυτό είμαστε σίγουροι θα φέρει στη Διοίκηση ψήφους από ανθρώπους που εντυπωσιάζονται με έργα βιτρίνας. Επίσης θα πουλήσει σαν έργο το σύστημα τηλεματικής που θα παρακολουθεί πως πηγαινοέρχονται τα απορριμματοφόρα στη Φυλή…

 

________________________

* Το Ξεκίνημα Ζωγράφου προχώρησε σε εκλογική συνεργασία με το Κίνημα στην Πόλη στις δημοτικές εκλογές του 2014. Η Ειρήνη Πλουμπίδη που εκπροσωπεί το «Ξεκίνημα» είναι δημοτική σύμβουλος για ένα χρόνο στα πλαίσια της εναλλαγής στη θέση του Δημοτικού Συμβούλου που αποφασίστηκε.

[1] Το «σενάριο 1» είναι στην ίδια λογική με το «σενάριο 2», αλλά σε μεγαλύτερη κλίμακα και προβλέπει χρηματοδοτήσεις από ΕΣΠΑ, δάνεια με υποτιθέμενους «ευνοϊκούς» όρους από την Ε.Ε. κλπ.

[2] Τα ΚΔΑΥ απέχουν πολύ από αυτό ο μέσος άνθρωπος φαντάζεται όταν ακούει για κέντρα διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών. Αντιπροσωπευτικό παράδειγμα ΚΔΑΥ, είναι αυτό που έπιασε φωτιά το καλοκαίρι στον Ασπρόπυργο, αποκαλύπτοντας ότι εκτός από το περιεχόμενο των μπλε κάδων, στο ΚΔΑΥ υπήρχαν «κρυμμένα» βιομηχανικά απόβλητα και πολύ σύμμεικτο σκουπίδι. Δείτε περισσότερα για το συγκεκριμένο ΚΔΑΥ, το οποίο 9 μήνες μετά ακόμα σιγοκαίει εδώ 

[3] https://xekinimazografou.wordpress.com/2015/10/27/%CE%BA%CE%B1%CE%BC%CF%80%CE%B1%CE%BD%CE%AC%CE%BA%CE%B9-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CE%BA%CF%8D%CE%BA%CE%BB%CF%89%CF%83%CE%B7-%CF%81%CE%B9%CE%B6%CE%B9%CE%BA%CE%AD%CF%82/

[4] Η μεταφορά των βιοαποβλήτων στο ΕΜΑΚ προβλέπεται στη σελίδα 126 της μελέτης

[5] Από το 2017 το κόστος των σύμμεικτων απορριμμάτων θα αυξηθεί.

[6] http://prosynat.blogspot.gr/2016/02/blog-post_23.html

 

Advertisements

2 comments

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s